Załóż bezpłatne konto

Jak zwrócić towar do sklepu internetowego?

Polacy coraz chętniej robią zakupy przez internet. Kuszą niskie ceny, różnorodna oferta i liczne ułatwienia. Poza tym na trend wpływ ma również pandemia, niedziele niehandlowe oraz dynamicznie rozwijający się sektor kurierski. Takie zakupy są szybkie i bezpieczne, a po kilku dniach można cieszyć się nowymi butami, lepszym telewizorem czy wyczekiwaną książką. Bez problemu również można zwrócić produkty zakupione przez internet, jeśli z jakiś powodów nie spełnią oczekiwań. Klienci korzystają z możliwości odstąpienia od umowy. I to kolejny argument za tym, by po zakupy udać się do wirtualnego sklepu.

Czym jest odstąpienie od umowy na odległość?

Każdy klient ma prawo odstąpić od umowy zawartej na odległość i zwrócić produkty. Jest to uregulowane zapisami prawa. Oczywiście trzeba pamiętać, że obowiązują nas terminy oraz zasady. Konsument na odstąpienie od umowy ma 14 dni. Nie musi przy tym podawać przyczyny swojej decyzji. Poza tym warto zwrócić uwagę, że w czasie pandemii wiele sklepów wydłużyło termin zwrotów. W przypadku zakupu przez internet klient musi pilnować dat. Czas liczy się od dnia, w którym zamówione produkty zostały dostarczone. Jeśli standardowe 14 dni mija w dzień ustawowo wolny od pracy, to wówczas obowiązuje następny dzień roboczy – do ostatniej godziny. Trzeba pamiętać, że w sytuacji, gdy klient nie został poinformowany przez sprzedawcę o prawie do odstąpienia od umowy, to zgłoszenie zwrotu wydłuża się do 12 miesięcy, licząc od dnia upływu pierwotnego czternastodniowego terminu. Dzieje się tak, gdy na przykład sklep nie ma udostępnionej polityki zwrotów na swojej stronie. Jeśli naprawi błąd i przekaże odpowiednią informację konsumentowi, zaczyna obowiązywać standardowy okres na zwrot.

Odstąpienie od umowy czy zwrot towaru?

Choć potocznie w przypadku zakupów online te terminy stosuje się synonimicznie, warto pamiętać, że są różnice. W ciągu 14 dni od transakcji przez internet klient może złożyć oświadczenie o zamiarze zwrotu towaru. Po tym zgłoszeniu musi zwrócić produkty sprzedawcy. I na to ma kolejne 14 kalendarzowych dni. Oczywiście najczęściej jest tak, że w jednej przesyłce – wysyłanej na przykład kurierem, znajdują się i towary, i papierowy formularz zwrotu. Ten w wersji elektronicznej można wypełnić na swoim koncie w sklepie internetowym, o ile taka opcja jest.

Przed odstąpieniem od umowy należy zapoznać się z regulaminem sklepu internetowego, a szczególnie z polityką zwrotów. To o tyle ważne, że każdy sklep ma swoje wewnętrzne zasady, a dokumenty wskazują nie tylko terminy, ale także adresy, przydatne formularze czy też na przykład opcje darmowych zwrotów. Im bardziej zautomatyzowana strona, tym narzędzia są bardziej przyjazne. Czasem wystarczy wypełnić prosty formularz online czy kliknąć kilka przycisków w aplikacji mobilnej, aby zgłosić chęć odstąpienia od umowy, wygenerować gotową etykietę zwrotną, a następnie odesłać paczkę. Niewątpliwie to znacznie ułatwia procedurę i jest stosowane w dużych oraz popularnych sklepach internetowych. Te mniejsze stosują czasem skomplikowane zasady. W niektórych przypadkach należy wysłać mail z informacją o odstąpieniu od umowy oraz swoimi danymi. Następnie trzeba wydrukować papierowy formularz, wypełnić go i włożyć do przesyłki z towarem. Taką paczkę zwrotną wysyła się do sklepu, często samodzielnie zamawiając kuriera. Jak widać, wiele zależy od tego, jaką politykę zwrotów firma przyjmie.

Zwrot towarów

Kto opłaca koszty zwrotów?

Według obowiązujących przepisów sklep internetowy ma obowiązek niezwłocznie – w terminie do 14 dni kalendarzowych od dnia otrzymania oświadczenia klienta o odstąpieniu od umowy, zwrócić wszystkie dokonane przez kupującego płatności. Tym samym będzie to równowartości ceny produktów oraz koszty doręczenia przesyłki. Warto przy tym pamiętać, że sprzedający w kalkulacji weźmie najtańszy oferowany przez siebie sposób dostawy, więc gdy zdecydujemy się na opcję droższą, to sami poniesiemy koszty różnicy między dwiema możliwościami. Sklep zwróci pieniądze z wykorzystaniem tego samego sposobu, który został użyty przy robieniu zakupów, chyba że konsument zgodził się na inną możliwość. Poza tym klient jest zobowiązany opłacić przesyłkę – także koszty opakowania i zabezpieczenia oraz nadania paczki, jeśli sklep nie oferuje bezpłatnych zwrotów. Jeśli nie został poinformowany o konieczności poniesienia tych kosztów, to nie płaci za odesłanie towaru. Po raz kolejny widać, jak ważne jest zapoznanie się z regulaminem sklepu

Towary, których nie można zwrócić

Choć przepisy dają konsumentom prawo do tego, by odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, to warto pamiętać, że są takie towary, których zwrócić nie można. Poza tym produkty nie mogą być używane, brudne czy wybrakowane.

Nie można zwrócić na przykład umów świadczenia usług czy też nagrań wizualnych i audiowizualnych czy też danych zapisanych na różnego rodzaju nośnikach, jeśli zostało zerwane oryginalne opakowanie. Nie da się odstąpić od umów, które są zależne od ruchu cen na rynku finansowym, dostarczania prasy, pochodnych gier hazardowych czy też takich produktów, które szybko ulegają zepsuciu czy są zamawiane na specjalne życzenie, więc mają indywidualne parametry. Logicznie ten katalog uzupełniają produkty higieny osobistej oraz te, których stan jest wątpliwy i mógłby zagrażać życiu czy zdrowiu przy ponownej sprzedaży. Tym samym to sprzedawca podejmuje decyzję o przyjęciu lub odmowie przyjęcia zwrotu. Trzeba ją oczywiście uzasadnić.

Zamów kuriera po odbiór zwrotu do sklepu internetowego. Wyślij paczkę z towarami szybko i bez problemów oraz skorzystaj z najlepszej opcji dla siebie.

 

Jak zwrócić towary w RTV EURO AGD?

Jak zwrócić towary w Bershka?

Czy da się zwrócić towary w Vinted?

Jak zwrócić zakupy w Orsay?

Jak zwrócić produkty w drogerii Rossmann?

Jak zwrócić towary w Top Secret?

Jak zwrócić towary w sklepie Multimedia?

Jak zwrócić towary w H&M?

Jak zwrócić towary w Sinsay?

Jak zwrócić towary w Media Expert?